De kunst van het ontwerpen

Close Upfoto Van Het Schilderen
Is er ooit echt zoveel kunst geproduceerd in de hele menselijke geschiedenis?
Nou, er werd zeker niet een enorme hoeveelheid rotzooi geproduceerd in een toekomstige periode. Het was gewoon economisch niet haalbaar om veel, zo niet miljoenen kunstwerken te produceren voor een voldoende grote groep mensen om ervan te genieten. Er waren natuurlijk veel culturen die verbazingwekkende dingen deden, er waren natuurlijk veel mensen en ideeën die zich bezighielden met creatieve werken, maar ook mensen die geen haalbaar artistiek werk maakten door andere dingen te doen, zoals gitaar te spelen en te zingen, en kinderen die, om wat voor redenen dan ook, niet goed gesocialiseerd waren in alle ideeën en opvattingen over wat esthetisch wenselijk was of zich mocht uitdrukken. De cultuur van liefde, mystiek enz. was in die tijd het meest doordringend en maakte deel uit van het dagelijks leven.
Hoe zit het op het hoogtepunt van de barbaarse eeuwen en vooral in het oude Rome? Er was natuurlijk papier en verf en zo, maar er was geen echte complexe organisatie achter, het waren louter individuele kunstwerken en als zodanig waren er geen galerijen of musea. Wat waren de typische kunstwerken die vanaf toen gemaakt werden ? Voor het moderne oog leken ze op de zogenaamde “portretten”, die gemaakt zijn door iemand die scheel kijkt en die in het geheugen van de toeschouwer passen in de context waarin ze geacht worden gezien te worden.
Na verloop van tijd denk ik dat de meeste kunstproducten meer en meer op commerciële producten begonnen te lijken; dit begon rond de 19e eeuw en duurde tot het einde van de 20e eeuw. De generieke boodschap van waarde en de waarde van het produkt was nutteloos als er geen context was van de veronderstelde ervaring die werd overgebracht. Vroege oorlogsschilderingen misschien, zoals bij de beroemde slag bij Agincourt, tonen grote militaire potten die over de hoofden van de vijand worden geslingerd en een of twee figuren in de buurt.
Toch vind ik alles hetzelfde, ik kijk Dirk Gently op Netflix of kijk Heavy elke dag en dan ga ik naar mijn werk en koop verf en kwasten en patronen, texturen, patronen, merk dat ik zelfs in het eindproduct niets meer kan herkennen omdat er veel meer verloren is gegaan. Een enorme hoeveelheid kunstwerken is ook post-internet, indrukwekkend, artistiek en gedetailleerd op een of ander internetforum, rondgebazuind als groots en uitzonderlijk verbeelde spuitverfschilderijen van honderd jaar oud of rotskunstwerken. Ik heb veel tijd om over camera’s na te denken en er is veel veranderd sinds ik midden jaren 80 in de branche terechtkwam, toen ik de camera’s van mijn vrienden gebruikte met pallets bakstenen als surrealistisch decor op een avondje Dominos Pizza om werk af te sturen.
Waar heb je je inspiratie gevonden ?
Wanneer vind ik mijn inspiratie? Het gaat niet alleen om hard werken en het gaat niet alleen om ervaring en ik vind het eerlijk gezegd een beetje pervers, maar het wordt beïnvloed door de meeste, zo niet alle dingen waardoor je je handen in de lucht kunt steken en ‘Wtf’ kunt zeggen, d.w.z. creatief genie, een eenvoudig rood-wit-blauw kleurenschema, een vreemde heldere locatie, de geur van de lucht, een creatieve flits. Ik denk dat het een beetje is als ‘Zien is geloven’, maar het laatste stukje is ongelooflijk belangrijk. Ik vind veel gedachten of ‘demonen’ of hoe je ze ook wilt noemen, de meeste van mijn inspiraties komen van herinneringen aan verhalen of dingen die ik zag of las en het wordt meestal goed te praten met het gewoon alles. Al is het een voetfetisj van toen ik vijf was of een schilderij aan de muur van toen ik tien was toen ik een vintage machine aan het maken was in de garage en de trieste waarheid is soms natuurlijk dat de verschillende zo op elkaar lijken dat ik denk dat ik daar wel mee kan leven.
Dus waarom deze blog en wat probeer je ermee te bereiken?
Ik heb altijd al eens zo’n project willen doen in iemands atelier (in tegenstelling tot de foto hierboven) en natuurlijk hou ik van de manier waarop design en ontwikkeling werken dit is niet de reden waarom ik besloten heb dat dit een waardevol en interessant project is maar er zit wel een gedachte en doel achter. Ik heb de neiging om in mijn rol te spelen wanneer ik scènes ontwerp en beschrijf, iets wat ik altijd heb gevonden dat me een gevoel van controle en spel geeft. Ik wil een flinke blog maken over de ervaringen die ik heb opgedaan met het werken met allerlei soorten klanten en wat voor trucs en hulpmiddelen en mindset je nodig hebt om effectief te presteren. Geweldige daken helpen ook bij het proces. Vanuit de grote interne trauma’s die ik in de loop der jaren heb meegemaakt (ik heb vele jaren als fotograaf gewerkt en veel tijd doorgebracht in behoorlijk fysiek traumatische of mentaal moeilijke omgevingen), hoop ik inzicht te geven in de moeilijkheden van het ontwerpen voor een klant of het werken aan een grootschalig project.